Мета та завдання навчальної дисципліни

1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Фізична і колоїдна хімія» є встановлення взаємозв'язку хімічних та фізичних явищ, узагальнення фактичного матеріалу різних розділів хімії, встановлення загальних закономірностей хімічних реакцій і фізичних процесів, що  супроводжують хімічні перетворення.

1.2. Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни є вивчення суті і з'ясування внутрішнього механізму хімічних процесів, що відбуваються в природі та виробництві. Кінцевою метою цих різнобічних досліджень є передбачення ходу реакцій у часі, а також їх результату залежно від будови і властивостей молекул речовин та умов перебігу процесів.

1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми у здобувачів вищої освіти мають бути сформовані наступні компетентності:

- загальні:

-         Знання фізико-хімічної структури різного типу речовин та розчинів, їх термодинамічніих властивостей, а також загальних закономірностей зв'язку властивостей розчинів із їх складом;

-         Знання властивостей розчинів електролітів, кінетики і механізмів процесів на межі таких систем з іншими тілами, головним чином металами, оскільки електрохімічні методи дослідження й аналізу набувають все більшого значення на практиці в якості швидких і точних методів аналізу і виробничого контролю;

-         Знання основних закономірностей будови і властивостей мікрогетерогенних дисперсних систем із високорозвиненою поверхнею, оскільки у природі і промисловості ми зустрічаємося з величезною кількістю дисперсних систем, в утворенні яких беруть участь молекули великих розмірів;

-         Знання фізико-хімічних властивостей дисперсних систем і закономірностей їхньої зміни, оскільки процеси утворення і руйнації грунтів описуються закономірностями колоїдної хімії;

 

-фахові:

-         використовувати специфічну інформацію про будь-який технологічний процес, у першу чергу про кінетичні параметри, термодинамічні умови перебігу хімічних реакцій, що лежать в основі процесів переробки с/г  сировини;

-         визначати оптимальні режими зберігання та переробки сільськогосподарської сировини;

-         виявляти оптимальні умови проведення будь-якого процесу переробки с/г продукції з досягненням кінцевого результату;

-         робити необхідні математичні розрахунки з використанням термодинамічних параметрів;

-         працювати на сучасних спектральних, оптичних та інших приладах для визначення: оптичної густини невідомого розчину з подальшим визначенням його концентрації, величини рН ґрунтових та інших розчинів, інтенсивності випромінювання будь-якої речовини;

-         визначати кількість речовини, яку здатен поглинути ґрунт;

-         визначати окисно-відновний потенціал ґрунту за допомогою сучасних приладів.

 

Програмні результати навчання: у результаті вивчення дисципліни здобувач вищої освіти повинен мати глибокі теоретичні судження про фізичні основи будь-яких хімічних процесів, висловлювати міркування, умовиводи про основні хімічні властивості сполук рослинного походження та їх застосування на основі законів та понять фізичної та колоїдної хімії; володіти достатнім об'ємом інформації  про розчини високомолекулярних сполук, оскільки майже всі живі організми з погляду колоїдної хімії являють собою розчини високомолекулярних сполук, колоїдні розчини і змішані системи. Саме знання в галузі колоїдної хіміяї формують основні уявлення про емульсії, аерозолі, поверхнево-активні речовини, які широко використовуються у аграрній практиці, хімічному захисті рослин, захисту навколишнього середовища.

 

 

На вивчення навчальної дисципліни відводиться 90 годин 3 кредити ЄКТС.